čtvrtek 30. ledna 2014

Jačmeň

Veľká sila ukrytá v malom zrniečku :)

Jačmenné krúpy sú u nás neodmysliteľnou ingredienciou pri príprave štedrovečernej kapustnice. Priznávam, že boli časy, keď mi nešli veľmi pod zuby :). Niežeby mi nechutili, ale boli to proste iba jačmenné krúpy :).

Dnes úplne z vlastnej vôle a bez nátlaku, pridávam jačmenné krúpy do kapustnice aj ja :). Už viem, že to niesú "iba" jačmenné krúpy :). Niekedy ich len tak uvarím so zeleninou ako "krupotto" :), alebo pripravím jačmenné placky, ktoré sa skvele hodia k strukovinám či zelenine.

Pri príprave placiek postupujem nasledovne:

V miske zmiešam 2 hrnčeky jačmennej múky jemne mletej, 1 hrnček kukuričnej múky, 1/2 hrnčeka lupinovej múky, 1 KL kypriaceho prášku na báze vinného kameňa a 1/2 KL soli. Podľa potreby pridám vodu a vypracujem jemné cesto, ktoré nechám 30 minút odpočívať. Rozdelím na 6 rovnakých dielov a vyváľam placky. Opekám do hneda z oboch strán na troške masla, alebo oleja, 2 - 3 minúty.

Dobrú chuť :)

Jačmeň je ľahko strávitelný, obsahuje menšie množstvo lepku ako napríklad pšenica (preto sa nehodí na pečenie čiste jačmenného pečiva). Patrí medzi najstaršie pestované obilniny. Jeho využitie v kuchyni hádam nemá obmedzení.
V minulosti podávali odvar z jačmeňa kojencom ako náhradu materského mlieka, alebo ním posilňovali chlapov pred aj počas bojovej výpravy.

Pôsobí preventívne proti závažným civilizačným ochoreniam aj rakovine a
je výborným prostriedkom proti zápche. Je veľmi vhodnou potravinou pri  žalúdočných tažkostiach. Chráni pokožku a oddiaľuje zmenu farby našich vlasov :).

Jačmenné zrno je zdrojom sacharidov 75 - 85 %, vyše 10 % bielkovín a zhruba 2 - 3 % tuku.

Najväčšie zastúpenie majú vitamíny skupiny B (kyselina panthothenová, kyselina listová a biotín) a vitamíny skupiny E.
Z minerálnych látok, či stopových prvkov v jačmeni mimo iné nájdeme fosfor, horčík, železo a zinok. Obsahuje veľa vlákniny, ale rovnako ako iné obilniny menej vápnika, provitamínu A, vitamínu C a vitamínu B12.
Proteíny jačmeňa obsahujú menšie množstvo esenciálnej aminokyseliny lysin. Tento "nedostatok" doplníme kombináciou jačmeňa so strukovinami.

Jačmeň je možné klíčiť a získať tak ešte viac životu prospešných látok, ktoré sú najmä v zimnom období nedostatkovým tovarom :).

Používa sa pri výrobe pivovarníckeho aj liehovarníckeho sladu a kávovinových zmesí.

Konzumáciou obilnín dopľňame telu živiny a energiu. Zvolením vhodnej kombinácie ďalších potravín spolu s obilninami, robíme našej tráviacej sústave veľkú radosť. Tá sa skôr či neskôr prejaví aj navonok.

Poďme byť odolní, svieži, plní energie a radosti zo života :).

Stačí tak málo... :)

Follow by Email