neděle 12. ledna 2014

Kvasená kapusta

Patrí bezpochyby medzi potraviny s bohatou históriou a myslím, že aj s jasnou budúcnosťou.

O jej prínose pre náš organizmus nieje žiadnych pochýb. Je zdrojom vitamínov, minerálnych látok a napomáha črevnej flóre vďaka priaznivým baktériám, ktoré obsahuje.

Dnes žiaľ nieje nemožné kúpiť kvasenú kapustu bez vitamínu C, ktorý je pritom jednou zo základných zložiek tejto zdravej pochúťky!

V zimných mesiacoch je prísun vitamínu C o to dôležitejší, že prístup k čerstvým a pôvodným potravinám je obmedzený.

Kvasená kapusta je jednou z možností, ako doplniť veľký rozsah výživných látok, v nie príliš výživných mesiacoch roka :).

Je zdrojom vitamínov A, C a K, vitamínov skupiny B, minerálov a stopových prvkov, najmä vápnika, draslíka, horčíka, železa, zinku, fluóru, síry a selénu.
Pri fermentácii sa v kapuste tvorí vitamín B12, ktorý blahodarne pôsobí na nervovú sústavu a mozog a je dôležitý aj pre svaly a kosti.

Ďalšími látkami vznikajúcimi kvasením sú izotiokyanáty – látky, ktoré chránia pred rôznymi druhmi nádorových ochorení.

Dosť dôvodov na to, prečo si ju aspoň raz urobiť doma :).

Ingerdiencie:

kapusta - 7.5 kg, nastrúham
cibuľa - 500 g, nastrúham, alebo nakrájam na jemné pásiky
cesnak - 150 g, nakrájam na plátky
kyslejšie jablká - 3 ks
bobkový list - 1 balenie
čierne korenie celé - 3 PL
rasca - 30 g
himalájska soľ - podľa chuti - čím menej tým lepšie :)

Postrúhanú kapustu po vrstvách natláčam do súdka, presypávam korením, cibuľou, cesnakom, jablkami a soľou.
Stláčaním z nej dostanem nežiadúci vzduch.

Ak je treba šťavu odoberiem a nechám ju skvasiť len tak vo fľaši. Bude z nej skvelý probiotický nápoj :).

Na vrch vložím celé kapustné listy a zaťažím kapustu tak, aby spod hladiny nevykukovala žiadna kapustička, ak je treba vlejem odobranú šťavu späť.

Za 3 - 4 týždne pobytu v kuchyni pri izbovej teplote degustujem a mám radosť že prvý pokus vyšiel nad očakávanie :).

Na zdravie a dobrú chuť :)

Follow by Email