čtvrtek 30. ledna 2014

Špenát

Čo takto dať si špenát :)

Viem, že január nieje tým pravým vegetačným obdobím špenátu, ale celkom často neodolám čerstvým zeleným listom aj počas práve prebiehajúcej zimy :).

S cibuľkou, cesnakom a troškou masla sa dá zjesť aj s chlebom :).

Špenát obsahuje veľa vody, vitamínov, antioxidantov a minerálnych látok. Vďaka tomu patrí špenát medzi najvýživnejšie potraviny.

Vitamíny K, A, horčík, draslík, mangán, vápnik, flavonoidy s antioxidačnými účinkami, beta karotén a v neposlednej rade aj kyselina listová, to je stručný výpis toho, čo nám špenát ponúka.

Špenát prospešne ovplyvňuje tráviacu sústavu, pomáha "odchytávať" voľné radikály, čím preventívne pôsobí proti rakovine. Chráni pokožku pred škodlivým UV žiarením. Pomáha tiež "udržiavať" bránu do duše, naše oči :). Zelené lístky môžu zabrániť vzniku vredov.

Špenát taktiež obsahuje kyselinu šťavelovú, ktorá nemá dobrý vplyv na organizmus človeka v prípade, že je špenát tepelne upravený. Tepelnou úpravou sa z organickej kyseliny šťavelovej (v surovom stave spolupracuje s ďalšími látkami a stimuluje pohyby čriev), stane anorganická - mŕtva kyselina. Tá môže v ľadvinách vytvárať kryštáliky a sťažovať vstrebávanie vápnika.

Aj tu platí, že z čerstvých špenátových listov vieme získať omnoho viac živín, než z tepelne upraveného špenátu...

Je iste mnoho ďalších skvelých účinkov, o ktorých možno ešte nevieme, je iste aj mnoho ďalších látok, ktoré špenát obsahuje, o ktorých tiež možno ešte nevieme.

No jedno vieme s istotou.

Mamka príroda, je jednoducho dokonalá. Neustále pre nás mieša "koktejly", ktoré nám bez väčšej námahy pomáhajú udržať zdravie, vitalitu, dobrú náladu a zároveň si aj pochutili :).

Na zdravie :)

Follow by Email